Rannat ja päätulotiet on revitty auki, jotta raskas rekka- ja muu autoliikenne saadaan sujuvammin kulkemaan kaupunkiin ja sen ohi. Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine myhäilee tyytyväisenä, onhan ”kaupungin kehityksessä vihdoinkin meneillään isojen investointien vaihe”.
Ohitustien tarpeellisuutta on perusteltu kaupungin pääväylän liikenneruuhkilla heinäkuisten oopperajuhlien aikana. Totta onkin, että juhlien aikana liikenne puuroutuu, kun Kyrönsalmen silta nostetaan vesiliikenteen vuoksi kerran tunnissa ylös.
Muina aikoina liikenneruuhkia ei juurikaan ole, tosin rekkaliikenne häiritsee Olavinkadun asukkaita ympärivuotisesti.
Ohitustien myötä ruuhkat, meteli ja päästöt ulkoistetaan vain parisataa metriä pohjoisemmaksi rantamiljööseen.
Vasemmistoliiton valtuutettu, Savonlinnan UPM:n tehtaalla työsuojeluvaltuutettuna työskentelevä Esa Valkonen korostaa, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmä on vastustanut kulttuurimaiseman raiskaavaa ohitustiehanketta alusta alkaen.
– Sitä vastusti myös vihreiden, nyt eduskunnasta pudonnut kerimäkeläinen kansanedustaja Heli Järvinen. Hän kuitenkin käänsi takkinsa hankkeelle myönteiseen suuntaan päästyään eduskuntaan.
Oopperakaupungista bisnescityksi
30 vuotta haudotulle, massiiviselle ohitustiehankkeelle ropsahti valtiolta 130 miljoonaa euroa elvytyspaketista, ja valtuuston enemmistö siunasi hankkeen kaikkinensa.
Kaupunki satsaa kiisteltyyn kulkuväylään aluksi kuusi miljoonaa euroa, ja ulkopuolista rahoitusta on luvassa kolmisenkymmentä miljoonaa. Lisäksi Savonlinnassa on vireillä 120 miljoonan euron matkailuinvestoinnit.
Tie tehdään saarille rakennetun kaupungin keskustaan Kasinonsaaren ja kantakaupungin välisen Koululahden rantaan. Havainnekuvista käy ilmi, että tiestä tulee katumainen kaksikaistainen väylä, jonka vieressä kulkee junarata ja rannan tuntumassa kevyen liikenteen väylä. Sinne rakennetaan myös kivetty ”kansalaistori”. 150 metriä leveä lahti kapenee Kasinonsaaren kauniin, nyt jo puretun sillan kohdalla 35 metriä.
Koululahden kohdalla ohitustie nousee yhtä korkealle, kuin nykyinen ratapenkere. Tie reunustetaan 80 senttiä korkealla meluaidalla, joka estää näkyvyyttä Kasinosaarelle päin.
Esa Valkosen mielestä kaunistelevilla havainnekuvilla on muokattu tehokkaasti mielipiteitä hankkeelle myönteiseen suuntaan ohitustien haittavaikutuksia peitellen.
Vehviläisen silta
Ohitustiehankeen 86 miljoonan budjetista varsinaisen ajoradan osuus on noin puolet, muut kustannukset koostuvat kaupungin päärautatieaseman ja radan siirtämisestä sekä Kyrönsalmen ylittävästä komeasta, 24 metrin korkuisesta ”Vehviläisen sillasta”. Myös syväväylä siirretään pois Kyrönsalmelta.
Vastikään kunnostettiin myös Savonlinna-Huutokoski -ratayhteys 42 miljoonalla eurolla.
– Vaadimme radan uudistusta pitkään tuloksetta, mutta kun metsäteollisuus Anne Brunilan johdolla vaati korjauksia, ne toteutettiin mukisematta, Vehviläinen kertoo.
Savonlinnan seutu ei jäänyt näppejään nuolemaan Etelä-Savon vaalipiiristä kotoisin olevan, entisen liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) toimikaudella. Myös maakuntajohtaja Matti Viialainen on edistänyt Savonlinnan-seudun hankkeita voimallisesti.
30-vuotisen tiesodan aikana ohitustie on herättänyt ärhäkkää vastustusta ja kipakkaa keskustelua laajoissa piireissä ja kansalaisliikkeessä, mutta hanke lobattiin tehokkaasti liike-elämän ja suurteollisuuden tarpeita silmälläpitäen. Lisärahoitusta haetaan nykyiseltä eduskunnalta.
UPM:n rautatieasema
– Rautatieaseman siirto UPM:n kupeeseen Pääskylahteen ja tiehanke ylipäätään limittyy UPM:n Savonlinnan vaneritehtaan toimintaan.
– Tehtaan laajentaminen ja uudet työpaikat ovat tietenkin tärkeitä alueen talouskasvulle ja työllisyydelle, mutta tiehankkeen työllistämisvaikutteita Savonlinnan seudulla on vahvasti liioiteltu. Lähinnä se työllistää alueen kuorma-autoilijoita, suurin osa tien rakentajista tulee kuitenkin muualta.
Ohitustien vastustajat ovat tuoneet ilmi, että hankkeen valmistelussa on salattu asioita julkisuudelta. Ympäristöarviota ei ole tehty ja kansanäänestyksen tulos salattiin.
Tekeillä on myös teknologiapuisto. Kaupunginjohtaja Laine iloitsee hankkeesta.
– Puistoon luodaan toimitiloja ja kuitulaboratorio vahvistamaan teknologiateollisuutta Savonlinnan alueella. Suhdanneherkälle veneteollisuuden keskittymälle on kaavoitettu Itäväylän yrityspuisto ja Laitaatsalmen venepalvelujen keskittymää.
– Kun päärautatieasema ja ratapihatoiminnat siirretään Pääskylahteen UPM:n tehtaan varjoon, Savolan alueelle vapautuu noin 6 hehtaarin alue rakennusmaata, Valkonen kertoo.
Savolaan on suunnitteilla kauppakeskus, jonka rakentamisessa tiehanketta voimallisesti lobanneella, Savonlinnan kauppakamarin varatoimitusjohtaja, Citymarket-kauppias Isto Molariuksella on näppinsä pelissä.
– Alueelle on suunnitteilla noin 100 000–150 000 kerrosneliömetriä uudisrakentamista, asuintaloja ja mahdollisesti myös kirjastotalo, jonka suunniteluun on pulitettu 650 000 euroa. Tällä rahalla toteutettu kirjasto ei kuitenkaan näillä näkymin ole toteutumassa sellaisenaan.
Säästäkää edes Olavinlinna
Tiesodassa on käynyt ilmi, että valtioneuvoston esityksessä syötettiin pajunköyttä nykyisen tien turvallisuudesta.
– Valtiovarainministeriön esityksessä korostettiin tien vaarallisuutta ja väitettiin, että Olavinkadulla on tapahtunut useita kuolonkolareita. Vuoden 1992 jälkeen siellä ei kuitenkaan ole sattunut yhtään kuolonkolaria.
Ihmetystä herättääkin selitys, että näin valtaviin investointeihin kannatti ryhtyä, jotta kaupungin halki voi hurauttaa Oopperajuhlien aikaan korkeintaan viitisentoista minuuttia nykyistä nopeammin. Ohitustien myötä ruuhkat, liikenteen meteli ja sen aiheuttamat päästöt ulkoistetaan vain parisataa metriä pohjoisemmaksi rantamiljööseen.
Ministeriö eikä Savonlinnan kaupungin päätöksentekijät ilmeisesti ole miettineet kovinkaan tarkkaan ohitustien myötä kasvavan liikenteen vaikutuksia ilmastonmuutokselle. Päättäjien kauniit sanat kestävän kehityksen seutukunnasta tuntuvatkin tierakennustyömaata katsellessa pelkältä sanahelinältä.
Liike-elämän edustajien mielestä ohitustie on ”avain Savonlinnan kaupungin kehittämiseen, ja avaa tukossa olleen investointipatouman ja rakennusbuumin”.
Eivätkä Savonlinnan tiehankkeet vuonna 2013 valmistuvan ohitustien myötä tyrehdy.
– Olavinkadusta ollaan täyttä häkää tekemässä ohitustien rinnakkaisväylää. Kuuluisalta kauppatorilta alkava katu halutaan kaksikaistaiseksi pysäköintitaskuineen.
Ettei vaan tierypäyksestä tehdä niin hyvin vievää, että autot sujauttavat matkailua ja liike-elämäänsä voimallisesti edistävän oopperakaupungin ohitse.
Mutta ei Savonlinnassa ensimmäistä kertaa olla pappia kyydissä. Kun kaupunkiin saatiin vuonna 1908 valmistunut rautatie, suunnitteilla oli Olavinlinnan purkaminen rautahevon tieltä.