S-ryhmä ja Kesko hallitsevat käytännössä koko päivittäistavaramarkkinoita. Viime vuonna niiden hallussa oleva markkinaosuus oli lähes 80 prosenttia.
EU antoi Suomelle juuri kehotuksen toteuttaa lisätoimia, jotta uusien yritysten pääsyä palvelumarkkinoille etenkin vähittäiskaupan alalla saataisiin helpotettua.
Molemmat kaupparyhmät kasvattivat viime vuonna osuuttaan lähes prosenttiyksiköllä, S-ryhmä 44 prosenttiin ja K-ryhmä 35 prosenttiin.
Kilpailuviraston tutkimuspäällikkö Jarno Sukanen muistuttaa, että Suomessa vallitsee elinkeinon harjoittamisen vapaus. Periaatteessa mikä tahansa yritys voi rynnistää markkinoille.
– Kahden toimijan tilanne ei ole kaikista otollisin markkinoilla, mutta sinänsä korkea yhteenlaskettu markkinaosuus ei välttämättä suoraan tarkoita kilpailun puutetta. Voihan olla, että toimijat kilpailevat keskenään hyvinkin verisesti, Sukanen toteaa.
Keskon ja S-ryhmän markkinaosuuksien kasvu perustui viime vuonna eri tekijöihin: S-ryhmä kasvoi pääasiassa myymäläverkostoaan laajentamalla, kun K-ryhmä puolestaan kasvatti osuuttaan jo olemassa olevien myymälöiden myyntiä kasvattamalla.
Suomen Lähikaupan markkinaosuus taas laski yli prosenttiyksikön yhdeksään prosenttiin, Lidlin hieman alle viiteen prosenttiin.
Tila loppuu syrjäseuduilla
Suomen päivittäistavaramarkkinoiden kehitys on ollut samanlainen jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Sukasen mukaan suurimpia syitä on Suomen maantieteellisen sijainnin tuoma haasteellisuus.
– Varsinkin harvaan asutut seudut ovat hankalia logistiikan kannalta. Kovin montaa toimijaa ei myöskään mahdu toimimaan kannattavasti näille alueille.
Hänen mukaansa uudet markkinoille tulijat lähtevät liikkeelle sellaisista alueista, joilla voi saavuttaa kustannustehokkaan toiminnan pienemmällä mittakaavalla.
– Markkinoilla suuruuden ekonomia vallitsee ja tietyt toimijat kasvavat isoiksi.
Alepa hyötyi vapaista aukioloajoista
Suurten super- ja hypermarkettien markkinaosuus on Suomessa perinteisesti vahva. Myyntipinta-alaltaan yli 1 000 neliömetrin kokoisten myymälöiden osuus oli 65 prosenttia.
Sukanen sanoo, että Kilpailuvirastossa keskustelua on herättänyt muun muassa se, rajoittavatko kaavoituspolitiikka ja suurmyymäläsääntely vähittäiskaupan kilpailua. Myös aukioloajoilla on vaikutuksensa kilpailuun. Parin vuoden takainen kauppojen aukioloaikojen vapautuminen näkyi viime vuonna ainakin S-ryhmän Alepa-ketjun tuloksessa. Sen myynti kasvoi viime vuonna 11,4 prosenttia.
– Mahdollisesti aukioloajat lisäävät kilpailua, koska ne ovat yksi kilpailutekijä. Ainakin niiden vapauttaminen antaa elinkeinonharjoittajalle vapautta järjestää toimintansa niin kuin haluaa.