EU:n rahoituskriisi siivotaan kiireellä hallitusneuvottelujen tieltä
– Ei kannata huolestua yhtään. Kyllä tästä vastuullinen, suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan talouspohjaa korjaava ja toimintakykyinen enemmistöhallitus syntyy, Katainen vakuutti.
Hän kävi tiistain mittaan neuvotteluja, joiden henkeä hän luonnehti hyväksi ja rakentavaksi. Sitä hallitustunnustelija ei suostunut kertomaan, mitä puolueita vastuulliseen ja toimintakykyiseen enemmistöhallitukseen on tulossa.
Katainen sanoi esittävänsä puolueille vielä täsmentäviä lisäkysymyksiä. Jotkut niistä ovat kaikille yhteisiä, joillakin halutaan täsmennyksiä puolueiden esittämiin näkemyksiin.
Kataisen mukaan vain keskusta ei lisäkysymyksiä kaipaa, sillä puolue ilmoitti selvästi, ettei se ole hallitukseen ryhdy.
Katainen esittää lisäkysymyksensä torstaina ja puolueiden vastaukset pyydetään maanantaihin mennessä. Säätytalon hallitusneuvottelut alkavat hänen mukaansa vasta keskiviikkona 18. toukokuuta.
Hallitusneuvottelut siirrettiin viikolla
Alunperin hallitusneuvottelujen neuvottelujen piti käynnistyä jo ensi maanantaina. Runsaan viikon lisäaika johtuu paitsi kiharaisesta tilanteesta myös EU:n ja euroryhmän aikatauluista talouskriisin hoitamisessa. Ne päätökset aiotaan tehdä jo ennen kuin Suomessa istuu parlamentaarista luottamusta nauttiva hallitus.
Suomen kanta kriisirahoitusjärjestelyihin tarvitaan Kataisen mukaan mitä pikimmin, mikäli Suomi haluaa vaikuttaa asioihin. Suomen näkemystä kaivataan Kataisen mukaan jo ennen 16. toukokuuta pidettävää euroryhmän kokousta ja 17. toukokuuta pidettävää EU-maiden Ecofin-neuvoston kokousta.
Suomelta kysytään kantaa Portugalin tukipakettiin, väliaikaiseen kriisinhallintamekanismiin ja pysyvään kriisinhallintamekanismiin.
Luovia ratkaisuja
Suomen kannan muodostamisessa tarvitaan luovuutta, sillä maassa ei ole parlamentaarista hallitusta eikä parlamentaarista oppositiota. On vain toimitusministeriö, jolta puuttuu parlamentaarinen kate.
– Tästä seuraa, että eduskunta on ainoa toimivaltainen poliittinen elin Suomessa tällä hetkellä, joka voi näitä päätöksiä tehdä, Katainen totesi.
Suunnitelman mukaan eduskunnan kanta määritellään suuressa valiokunnassa. Katainen aikoo neuvotella etukäteen jokaisen eduskuntaryhmän kanssa nähdäkseen millaisia päätöksiä on mahdollista suuressa valiokunnassa tehdä.
– Ei ole etukäteen tiedossa ennalta tiedettyä enemmistöä minkään ratkaisun puolesta. Se mielipide pitää etsiä, Katainen sanoi.
Eduskuntaryhmien etukäteinen kanta on tärkeä, jotta Katainen voi hyvissä ajoin ilmoittaa Eurooppaa minkälaisia päätöksiä Suomessa on syntymässä. Suuri valiokunta pääsee tekemään ratkaisuja todennäköisesti vasta euromaiden kokouksen alla 13. toukokuuta.
Kataisen mukaan on todennäköistä, ettei Portugaliin ja kriisinhallintamekanismeihin tarvitse palata enää lainkaan hallitusneuvotteluissa, mikäli asiat saadaan siivottua alta pois ennen niiden alkamista.
Asiat tuodaan kyllä eduskunnan täysistunnon käsittelyyn, kunhan Suomeen saadaan parlamentaarista vastuuta kantava hallitus. Portugalipaketti tuodaan eduskuntaan hallituksen tiedonantona. Väliaikaisen ja pysyvän kriisinhallintamekanismin asiat tulevat parlamenttiin lainsäädäntöasioina.
Katainen varoi visusti ottamasta kantaa siihen, voiko hallitukseen tulla erivapaudella puolue, joka äänestää Portugali-pakettia ja kriisinhallintamekanismeja vastaan. Toisaalta varmoja ei voida olla siitäkään, millaiseen päätökseen eduskunnan suuri valiokunta niissä päätyy.