Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on tyrmistynyt liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnöstä uudeksi postilaiksi. Maan hallituksen ja viestintäministeri Suvi Lindénin (kok.) marraskuussa antama lupaus ensimmäisen luokan kirjeen säilymisestä lakisääteisenä tuotteena on osoittautunut perättömäksi.
Hallituksen katteeton lupaus on PAU:n mukaan ajamassa postialaa poliittisiin lakkoihin.
– Viime marraskuussa postialan työehtosopimusneuvottelujen ollessa jumissa ministeri Linden kertoi hallituksen aiemmasta postilakiesityksestä poiketen palauttavansa ykkösluokan kirjeen lakisääteiseksi tuotteeksi. Tämä lupaus helpotti neuvotteluja ja sopimus saatiinkin pian aikaiseksi. Ensimmäisen luokan kirjeen poisto laista aiheutti postilaisissa aiheellista pelkoa siitä, että postin päiväjakelu siirretään laajamittaisesti yötyöksi, kuten ministeri oli aiemmin julkisuudessa ilmoittanut (MTV 3, 2.9.2010). Lupaus ensimmäisen luokan kirjeen palauttamisesta hälvensi postilaisten pelkoja. Liikenne- ja viestintävaliokunnan eduskunnalle 1.3. antamasta mietinnöstä käy kuitenkin ilmi, että ministerin lupaukset työehtosopimusosapuolille olivat katteettomia.
– Ensimmäisen luokan kirjettä ei ole laissa palautettu yleispalvelutuotteeksi eli esitetyllä lailla ei säädettäisi, että ensimmäisen luokan kirje on oltava palveluvalikoimassa. Ensimmäisen luokan kirjeelle on lakiesityksessä asetettu ainoastaan laatustandardi, jolla ei ole mitään merkitystä, jos yhden yön yli kulkevan kirjeen tarjoaminen on yleispalveluvelvoitteen tarjoajan eli Itellan omassa harkinnassa, eikä lain edellytys.
– Ministeri Lindenin lupaus ensimmäisen luokan kirjeen palauttamisesta lakiin oli törkeä harhautus, jolla haluttiin lopettaa alan työtaistelu ja rauhoittaa ammattiliittoa. PAU luotti postitoiminnasta vastaavan ministerin sanaan vastuullisena poliittisena toimijana. Ministeri sortui lakia muuttaessaan kuitenkin vain poliittiseen näpertelyyn, sanotaan PAU:n kannanotossa.
Hallitus ei aseta ehtoja
Hallituksella olisi PAU:n mukaan lainvalmistelussa ollut käytettävissä EU:n postidirektiivin mukaisesti merkittävästi kansallista liikkumavaraa, mutta tätä ei haluttu lain tasolla käyttää. Kilpailijoille ei ole siis asetettu ehtoja lakiin, vaan toimilupaehtoja voidaan kirjata alan toimijoille toimilupia myönnettäessä.
– Mitään varmuutta ei ole kuitenkaan siitä, mitä nämä ehdot ovat ja tullaanko niitä edes asettamaan. Nyt lakiesitys sallii alan kermankuorinnan ja kilpailevien postiyritysten pääsyn Itellan palveluverkkoon ja oikeuden käyttää Itellan omia järjestelmiä. Lakitasolla kilpailijoille ei ole asetettu kuitenkaan mitään laatu-, hinnoittelu ja palveluvaatimuksia.
– Tuottoisiin ruuhka-Suomen alueisiin keskittyvä postikilpailu vaarantaa postitoiminnan rahoituksen, haja-asutusalueen postipalvelut ja henkilöstön työpaikat. Liikenne- ja viestintäministeriö päätti perustaa työryhmän pohtimaan alan rahoitusongelmia. Tämä on kuitenkin täysin riittämätön toimenpide.
Kansallisen peruspalvelun rahoittamista ei pidä PAU:n mukaan haudata työryhmiin, vaan säätää rahoitus lakitasoisena kilpailun avaamisen yhteydessä.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU päättää järjestöllisistä toimista tarkemmin viikonlopun aikana.