Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii hallitukselta erityistoimia Itä-Suomen raideyhteyksien kehittämiseksi. Eduskuntaryhmä on paraikaa koolla kesäkokouksessaan Joensuussa.
Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja Saimaan kanavan sulkemisen jälkeen liikenne Itä-Suomen rautateillä on kasvanut merkittävästi. Kasvun ennustetaan edelleen jatkuvan. Karjalan ja Savon radat ovat nyt kiireellisessä korjaus- ja kehittämistarpeessa, eduskuntaryhmästä muistutetaan.
– Nyt tarvitaan erityistoimia, mutta hallitus näyttää jättävän Itä-Suomen oman onnensa nojaan, sanoo Kuopiossa asuva vasemmistoliiton kansanedustaja Laura Meriluoto.
Karjalan ja Savon ratojen peruskorjauksilla ja parantamis- ja nopeuttamistoimilla matka-aikoja on eteläisemmän Suomen ja Joensuun sekä Kuopion välillä mahdollista lyhentää.
Lisäksi eduskuntaryhmä katsoo, että ratojen parantaminen Joensuusta ja Kuopiosta pohjoiseen kohti Kajaania on tarpeen, kuten myös poikittaisyhteyksien kehittäminen.
Pienemmästäkin matka-ajan lyhentämisestä olisi Savon ja Karjalan radoilla hyötyä.
– Pienemmästäkin matka-ajan lyhentämisestä olisi Savon ja Karjalan radoilla hyötyä puhumattakaan Itä-Suomen poikittaisen raideliikenteen tilanteesta, Laura Meriluoto muistuttaa.
– Käytännössä poikittainen junamatkustaminen ei ole Itä-Suomessa vaihtoehto. Parempien yhteyksien varaan voisi tulevaisuudessa suunnitella myös lähijunaliikennettä, sanoo Meriluoto.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii, että Itä-Suomen raideliikenteen muuttunut tilanne huomioidaan Liikenne 12 -suunnitelmaa päivitettäessä.
Lisäksi vasemmistoliiton eduskuntaryhmä peräänkuuluttaa, että Itä-Suomen radoilla pelkät peruskorjaukset eivät riitä vaan yhteyksiä on kehitettävä ja investointeja tehtävä rohkeasti ja pitkäjänteisesti tulevaisuuden tarpeisiin.
– Pelkkä peruskorjaaminen ei todellakaan riitä, vaan raideliikennettä pitäisi pystyä myös kehittämään. Toimivat raiteet ovat oleellinen osa vihreää siirtymää ja huoltovarmuutta, toteaa Meriluoto.