Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä listaa keinoja soterahoitusken korjaamiseksi. Ryhmä julkaisi tänään keskiviikkona toimenpidekokonaisuuden, jolla se arvioi voitavan turvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut.
Korjaavilla toimilla pyritään ratkaisemaan tilannetta, jossa hyvinvointialueiden alijäämän arvioidaan olevan tänä vuonna 1,2 miljardia ja useilla alueilla suunnitellaan leikkauksia, jotka aiheuttaisivat peruuttamatonta vahinkoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluille.
Verotusoikeus sotealueille
”Julkisiin palveluihin tarkoitettuja verovaroja katoaa vuokratyötä välittävien firmojen taskuun yhä enemmän.”
Eduskuntaryhmä arvioi, että korjaavia toimia tarvitaan, koska sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen yhteydessä tehty lainsäädäntö ja rahoitusmalli eivät kaikilta osin sovellu tilanteeseen, jossa hyvinvointialueet ovat jo lähtötilanteessa raskaasti alijäämäisiä.
Ryhmä esittää sote-rahoitusmallin korjaamista antamalla hyvinvointialueille verotusoikeus. Lisäksi ryhmä esittää, että hyvinvointialueiden alijäämän kattamisvelvoite pidennettäisiin vähintään neljään vuoteen ja hyvinvointialueiden kustannusindeksi päivitettäisiin vastaamaan paremmin alueiden todellisia menoja.
Vasemmistoliitto myös peruisi Orpon hallitusohjelmassa esitetyt 1,4 miljardin leikkaukset sote-rahoitukseen.
– Miljardileikkaukset tilanteessa, jossa hyvinvointialueet kamppailevat suurten alijäämien kanssa, on mahdoton yhtälö, joka sysää palvelut hallitsemattomaan kriisiin, vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson sanoo.
– Pääministeri Orpon vaalipuheet miljardiluokan lisäsäästöistä pelkällä paremmin tekemisellä ovat osoittautuneet täysin todellisuudesta irrallisiksi. Hallituksen pitää varautua antamaan lisärahoitusta sitä tarvitseville alueille.
”Käynnissä kierre”
Vasemmistoliitto esittää myös muutoksia hyvinvointialueiden työnantajapolitiikkaan, muun muassa vahvempaa henkilöstön osallistamista sekä vuokratyövoiman ja ostopalveluiden käytön rajoittamista.
– Ostopalvelujen ja vuokratyövoiman käytön osalta on käynnissä kierre, joka uhkaa romuttaa hyvinvointialueiden talouden. Julkisiin palveluihin tarkoitettuja verovaroja katoaa vuokratyötä välittävien firmojen taskuun yhä enemmän ja tähän on puututtava valtakunnallisella sääntelyllä, Andersson sanoo.
Anderssonin mukaan sote-rahoituksen korjaustarpeet ovat ilmeisiä, mutta erityisesti hallituspuolueissa pyritään nyt tarkoituksella levittämään virheellistä käsitystä uudistuksen vaikutuksista.
– Nyt tarvitaan realistinen tilannekuva ja toimia sen pohjalta. Hallitus ei voi laittaa päätään pensaaseen ja syyttää kustannuskasvusta epärehellisesti hallintorakenteen uudistusta, jonka tarpeellisuuden kaikki puolueet ovat tunnustaneet, hän sanoo.
– Sote-uudistusta lähdettiin tekemään tilanteesta, jossa kuntatalous oli Sipilän hallituksen jäljiltä historiallisen huonossa kunnossa ja jopa kolme miljardia alijäämäinen. Kuntapohjainen sote ei ollut enää kestävällä pohjalla, eikä siihen juuttumalla oltaisi voitu välttyä globaaleilta kriiseiltä ja poikkeukselliselta kustannustason nousulta.