Turkulainen opettaja Mervi Uusitalo-Heikkinen sanoo, että kärjistynyt keskustelu nykykoulusta on joskus hänen mielestään rasittavaa. Julkisuudessa käytävässä koulukeskustelussa on hänen mielestään usein se ongelma, että sitä käydään monesti aika vanhentuneiden tietojen pohjalta.
– Monet, jotka kommentoivat nykykoulua, saattavat olla käyneet omat koulunsa joskus 1970-luvulla ja peilaavat tilannetta siihen omaan muistikuvaansa koulusta, Uusitalo-Heikkinen sanoo KU:n Kaikki Uusiksi -podcastin haastattelussa.
Uusitalo-Heikkinen on myös kuntapoliitikko ja vasemmistoliiton koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja.
– Kyllähän minä usein tätä julkista keskustelua seurailen vähän sillä mielellä, että elänkö ollenkaan samaa arkea kuin moni muu? Ei se niin karua kyllä ole, kuin millaisen kuvan voi saada seuraamalla näitä juttuja, Uusitalo-Heikkinen toteaa ja sanoo, että suurin osa suomalaisista lapsista ja nuorista voi kuitenkin aika hyvin.
Polarisaatio kouluissa on kuitenkin hänen mukaansa lisääntynyt.
”Oppilasaineksessa keskikasti ohenee.”
– Kouluissa on niitä, jotka voivat todella hyvin. Ääripäät korostuvat: he, jotka eivät voi hyvin, voivat tosi huonosti. Oppilasaineksessa keskikasti ohenee, Uusitalo-Heikkinen pohtii.
Some muutti kouluarkea, mutta se ei ole koko totuus
Turkulaisessa Lausteen koulussa jo 25 vuotta työskennellyt Uusitalo-Heikkinen sanoo kuitenkin, että sosiaalinen media on muuttanut nuorison ja lasten arkea ja sen myötä myös kouluarkea. Myös mielenterveyden oireilut, kuten ahdistus ja masennus, ovat lisääntyneet jonkin verran alakoulussa, mutta erityisesti yläkoulun puolella.
Uusitalo-Heikkisen mielestä on kuitenkin liian helppoa väittää, että suurinpiirtein kaikki oppilaiden häiriökäyttäytyminen tai paha olo johtuisivat kännyköistä, somesta ja digistä.
– Eiväthän nämä ilmiöt mitään äkkinäisiä ole. Esimerkiksi PISA-tulosten lasku, jota kauhisteltiin vähän aikaa sitten, on pitkän aikavälin kehityksen tulosta. Valitettavasti kuntien opetukseen ja kasvatukseen tekemät säästöt näkyvät siinä paljolti taustalla, Uusitalo-Heikkinen toteaa.
Hän myös huomauttaa, että opettajilla on jo nyt oikeus ottaa opetusta häiritsevät laitteet pois oppilaalta, eikä hän näe tarvetta kovempaan kuriin luokkahuoneessa.
– Kyllä me ollaan yleensä puhumalla pärjätty, hän toteaa.
– Lapset ovat aina lapsia. Se perustyö on kuitenkin aika samanlaista, kuin mitä se oli parikymmentä vuotta sitten. Työssä lasten kanssa on se tietty oma viehätyksensä, joka ei ole mihinkään kadonnut, Mervi Uusitalo-Heikkinen sanoo.
Kuuntele Mervi Uusitalo-Heikkisen koko haastattelu KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa tästä!