Kauttakulkuliikenteen huippuun ei enää päästäne
Rekkaliikenteen solmukohtia on purettu molemmin puolin rajaa. Sen sijaan Vaalimaalle suunnitellun rekkaparkin rakentaminen voi nykytiedolla osoittautua virheinvestoinniksi, liikenne- ja viestintäministeriössä lasketaan.
Venäjä on nostanut Suomenlahden satamiensa tasoa huimasti. Reilut sata kilometriä Pietarista länteen sijaitseva Ust-Lugan satama ottaa vastaan myös henkilöautoja. Vastikään sinne meni kolmentuhannen auton lasti. Sataman vuosittaiseksi käsittelykyvyksi on arvioitu 360 000 autoa.
Venäjä aikoo nostaa Ust-Lugan Suomenlahden suurimmaksi kontti- ja autosatamaksi vuoteen 2015 mennessä.
Henkilöautojen kauttakulkuliikenne, transito-liikenne, vähenee Suomen puolella myös siksi, että Pietarin ympäristöön on noussut monta autotehdasta.
Liikenne- ja viestintäministeriössä luotetaan transito-kuljetuksia riittävän myös Suomelle. Hangon etuna on, että se hoitaa myös autojen tulotarkastuksen.
Omat kaistat ammattiliikenteelle
Rajaliikennettä riittää ensisijassa puu- ja elintarvikekuljetusten takia.
Nuijamaalla liikennettä helpottamaan on rakennettu erilliset väylät ja terminaalit henkilö- ja rekkaliikenteelle. Kuljetukset Nuijamaalta Viipuriin saakka toimisivat hyvin, jos tieyhteyden tasoa voitaisiin nostaa. Suomen puolella Lappeenrannan ja Imatran väliä rakennetaan paraikaa nelikaistaiseksi.
Suosituimmalla rajanylityspaikalla Vaalimaalla muutostyöt ovat tullirakennuksen valmistumista vaille, mutta liikenteen pulmakohtia on vielä kourallinen.
Euroopan komissiolle on annettu lupaus nostaa E18-tie Turusta Vaalimaalle kokonaisuudessaan moottoritieksi vuoteen 2015 mennessä. Pahin pullonkaula on kulku Haminan kaupungin läpi. Ohikulkutien rakentamiseen esitetään määrärahoja ensi vuoden budjettiin.
Sen sijaan Koskenkylä-Loviisa-Kotka -tieosuuden rakentaminen ja Hamina-Vaalimaan muuttaminen moottoritieksi aiotaan tehdä elinkaarimallilla.
Rataliikenne vauhdittuu viimein
Suomen ja Venäjän välinen rataliikenne siirtyy 12. joulukuuta uuteen aikaan, kun Helsingistä pääsee Pietariin 3,5 tunnissa. Nykyisin matkaan menee kaksi tuntia enemmän.
Alkuun uudet Allegro-junat liikennöivät kaksi kertaa päivässä molempiin suuntiin. Ensi keväänä vuorot aiotaan nostaa yhteensä neljään.
Muutoksen myötä Pietariin voi tehdä päivämatkat myös rautateitse. Tämän toivotaan helpottavan lentoliikenteen paineita ja lisäävän liikematkailua.
Nopeutettua junaliikennettä on ajettu 15 vuotta. Aikataulun kiriminen onnistuu radanparannuksen ja uuden kaluston takia, mutta myös koska Venäjä suostui tekemään passitarkastuksen pysäytyksettä junamatkan aikana.