Helsingin seudun joukkoliikenteen kertalippujen myynti sakkasi huhtikuussa.
Tuore vertailu osoittaa, että kertalippujen myynti AB-vyöhykkeellä pieneni 450 000 kappaleella viime vuoden syyskuun ja kuluvan vuoden huhtikuun välisenä aikana.
Syynä pidetään lippujen hinnan korotusta. Hinta nousi 2,80 eurosta 3,10 euroon.
”Valtion tuki pitäisi vakinaistaa.”
– Valitettavasti tämä ei ole yllätys vaan vasemmistoliitto varoitti tästä etukäteen, kun jäi ainoana vastustamaan joukkoliikenteen lipunhintoja korotuksia, kirjoitti apulaispormestari Paavo Arhinmäki (vas) tiistaina sosiaalisessa mediassa.
Korotuksista päätettiin marraskuussa. Tuolloin vasemmistoliiton edustaja Elina Kauppila jäi HSL:n hallituksessa yksin. Hän esitti, että Helsingin seudun liikenteen eli HSL olisi käyttänyt budjetoimatonta ylijäämää ja jättänyt korotukset tekemättä.
Paine nousee
Arhinmäki toteaa lippujen hinnoissa ylitetyn kipurajan, joka johtaa negatiiviseen kierteeseen.
– Kun ihmiset eivät enää osta lippuja vaan valitsevat muun kulkumuodon, paine nostaa lippujen hintoja entisestään kasvaa, hän arvioi.
– On selvää, että HSL:n talous ei enää kestä lipunhintojen korotuksia vaan pikemminkin lipunhintoja pitäisi saada alaspäin.
Valtio ja naapurit apuun
Arhinmäki esittää kahta keinoa alentamaan hintoja.
– Valtion pitäisi tukea suurten kaupunkien joukkoliikennettä merkittävästi nykyistä enemmän, hän sanoo.
Hän huomauttaa, että ero on huima verrattaessa suurten kaupunkien joukkoliikenteen tukea Suomessa ja muissa maissa.
– Korona-pandemian aikana valtio tuki suurten kaupunkien joukkoliikennettä. Nyt se pitäisi vakinaistaa, Arhinmäki sanoo.
– Tässä asiassa katseet kääntyvät Säätytalolle ja hallitusneuvotteluihin. Helsingin kaupungin yhteisissä hallitusneuvottelutavoitteessa on joukkoliikennetuen vahvistaminen.
Lisäksi hän pitää tarpeellisena nostaa joukkoliikenteen subvention tasoa.
– Helsingin kaupunki on tätä nostanut esille, mutta toistaiseksi muilta kunnilta ei ole tullut vastakaikua.