Vantaasta tulee uusi raitiovaunukaupunki Suomeen. Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantai-iltana rakennushankkeen lopulta selvin äänin 41–26. Ennakkoon äänestyksestä oli povattu tiukkaa.
Vasemmiston valtuustoryhmä on kannattanut hanketta jo kauan. Maanantain kokouksessa vasemmiston kaupunginvaltuutettu Antero Eerola tiivisti ryhmäpuheessa, että ratikan myötä kaupunki laitetaan raiteille, joille se kuuluu.
– Tavoitteena on joukkoliikennejärjestelmä, joka sujuvoittaa, nopeuttaa ja monipuolistaa liikkumisen mahdollisuuksia Vantaalla. Se on ympäristölle ja ilmastolle ystävällisempi. Se luo lisää asunto- ja työpaikkarakentamista ja nykyistä ehyempää ja saavutettavampaa kaupunkia.
– Kyse ei silti ole vain liikenneratkaisusta. Ratikalla rakennetaan kaupunkia, yhteistä kotiamme ja sen tulevaisuutta, kymmeniksi vuosiksi eteenpäin.
Vantaan tavoitteena on aloittaa raitiovaunuverkoston rakentaminen jo ensi vuonna. Helsingin Sanomain mukaan rakentamisen arvioidaan kestävän neljä vuotta, jolloin raitiovaunuliikenne voisi alkaa 2029.
Raitiovaunuliikenteellä on tarkoitus parantaa työmatkaliikenteen sujuvuutta sekä estää kaupungin eriytymistä. Nämä olivat vasemmiston kansanedustaja Jussi Saramolle tärkeimmät syyt kannattaa raitiovaunuhanketta. Saramo on myös Vantaan kaupunginvaltuutettu.
Koko hankkeen hintalapuksi on arvioitu noin 600 miljoonaa. Noin 180 miljoonaa rahoituksesta tulisi valtiolta, kertoo HS