Vantaan kaupunginvaltuustossa äänestetään illalla poikkeuksellisen merkittävästä asiasta, kun esillä on kaupungin itäosiin kaavailtu raitiotie. Valtuuston äänestyksestä odotetaan tiukkaa. Kaupunginhallitus esitti aiemmin toukokuussa hankkeen hyväksymistä äänin 9–6.
On helppo povata, että valtuustossa käydään vähintäänkin värikäs keskustelu aiheesta. Tampereella keskustelua raitiotiestä käytiin kahdessa kokouksessa monien tuntien ajan vuonna 2016. Lopulta valtuusto päätti raitiotien rakentamisen puolesta selvästi.
Viime vuoden lokakuussa julkaistun tutkimuksen mukaan 90 prosenttia tamperelaisista suhtautuu nykyään raitiovaunuihin myönteisesti.
Monta syytä
Vantaalle raitiotietä ajetaan useista syistä. Yksi on työmatkaliikenne. Vantaa on kasvava kaupunki, missä liikenne ruuhkautuu jo nyt, tiivisti Vantaalla asuva vasemmistoliiton kansanedustaja Jussi Saramo Twitterissä.
– Liikenne pahimmillaan ruuhkautuu jo nyt niin, että aikataulut eivät ole edes viitteellisiä. Välillä pitkä tauko ja sitten useampi bussi peräkkäin, Saramo kirjoitti.
Raitiovaunut kulkisivat omilla kaistoillaan, jolloin ne eivät luonnollisestikaan jäisi autojen aiheuttamiin ruuhkiin. Saramo myös tiivistää, että autoja ei loputtomasti mahdu lisää kaupungin kaduille.
– Lisäkaistojen rakentaminen olisi kallista eikä ratkaisisi ongelmaa kovin pitkäksi aikaa.
Samalla raitiotien rakentamisella halutaan torjua kaupungin eriytymistä. Saramo sanoo pitävänsä sitä työmatkaliikenteen sujuvuuden lisäksi tärkeimpänä asiana.
Samaa painotti Ylen haastattelussa vasemmiston Ville Karinen, joka istuu Vantaan kaupunginhallituksessa. Hän painotti, että hankkeella voidaan estää itäisen Vantaan alueita jäämästä jälkeen muun pääkaupunkiseudun kehityksestä.
Raitiotie maksaisi noin 600 miljoonaa, mistä valtio kattaisi osan. Hankkeen on arvioitu nousevan kannattavaksi, koska maan arvo nousee raitiotien myötä.
– Ratikan on arvioitu mahdollistavan useiden miljardien investoinnit rakentamiseen, vasemmiston Karinen sanoi Ylelle.
Vantaan ratikan reitti kulkisi myös Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
Kommunismin haamu
Vantaalla hankkeen vastustajat edustavat samoja puolueita kuin Tampereella. Perussuomalaiset, keskusta ja osa kokoomuksesta vastustaa. Hanketta käsiteltiin valtuustossa vuonna 2019. Tuolloin yksi kokoomusvaltuutettu kuvaili ratikan olevan ”silkkaa kommunismia”.
Vantaan ratikkavaltuusto alkaa saavuttaa tamperelaisia mittasuhteita kun kokoomusvaltuutettu Kurki kertoi ratikan olevan "silkkaa kommunismia" #vantaa #valtuusto #ratikka
— Jussi Saramo (@jussisaramo) December 16, 2019
Hankkeen kannattajat löytyvät vasemmiston, demarien ja vihreiden riveistä. Myös kokoomuksen valtuustoryhmästä löytyy ratikan kannattajia. Jos tarpeeksi moni kokoomuslainen kannattaa ratikkaa, tulee se menemään valtuustossa läpi.