Joukkoliikenneväylä halkomaan viheraluetta
Helsingin kaupunginhallitus jätti alueen asukkaiden ja kaupunkisuunnittelulautakunnan kannan omaan arvoonsa, kun se maanantain kokouksessaan teki päätöksensä Vallilanlaakson joukkoliikennekadusta.
Kaupunginhallitus päätti äänestysten jälkeen, kokoomuksen, Sdp:n ja keskustan äänin, että hanke Vallilanlaakson joukkoliikennekadusta toteutetaan niin, että Pietari Kalmin katua jatketaan Kumpulan yliopistoalueelta Vallilanlaakson poikki Kätilöopistolle. Alueen asukkaat ovat vastustaneet tätä linjausta voimakkaasti koko prosessin ajan.
Vasemmistoliiton Outi Ojala ja vihreiden kh-jäsenet olisivat pitäneet voimassa kaupunginsuunnittelulautakunnan joulukuisen päätöksen raitiotievaihtoehdon selvittämisestä Pietari Kalmin katu- ja joukkoliikennekatuvaihtoehtojen sijaan..
Lautakunnalle oli esitetty Pietari Kalmin kadun jatkamiselle vaihtoehtona Vallilanlaakson puistoaluetta halkovan joukkoliikennekadun rakentamista, mutta kaupunkisuunnittelulautakunta oli torjunut molemmat vaihtoehdot ja pyytänyt selvittämään Vallilanlaakson nykyisen satamaradan tilalle rakennettavaa raitiovaunulinjaa.
Joukkoliikennekatua halki Vallilanlaakson puistoalueen ajanut, siis kiistassa takaiskun kokenut apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä on perustellut omaa esitystään laajempana tulevaisuuteen tähtäävänä liikennepoliittisena vaihtoehtona.
Penttilä toi asian kaupunginhallituksen päätettäväksi, jotta Helsinki voisi täyttää korkeakouluille antamansa lupaukset Otaniemestä Viikkiin ulottuvan Tiedelinjan joukkoliikenteen parantamisesta Vallilanlaaksossa.
Alueen asukkaat vastustavat Pietari Kalmin kadun jatkamista useista syistä.
Tie katkaisisi suositun kevyen liikenteen väylän ja halkoisi lähes ainoaa yhtenäistä viheraluetta Kumpulassa. Hankkeen toteutuminen merkitsisi asukkaiden mielestä myös vilkkaassa käytössä olevan viher- ja ulkoilualueen tuhoutumista.
”Melkoinen uhraus
viiden minuutin vuoksi”
Silvia Modig, Vasemmistoliiton valtuutettu ja edustaja kaupunginsuunnittelulautakunnassa Pitää kaupunginhallituksen päätöstä alueen kannalta kaikkein huonoimpana vaihtoehtona.
– Se haavoittaa pysyvästi alueen viheralueen ja tuhoaa erittäin suositun liikunta-alueen.
Modig ihmettelee myös päätöksen lyhytnäköisyyttä.
– Miten voidaan tehdä ratkaisu huomioimatta tulevia asuntoalueita ja niiden tuomaa painetta, kysyy Modig.
Kumpula-Seura ry:n puheenjohtaja Ulla Agopovin mukaan asukkaiden kanta ja heidän esittämät vaihtoehdot ovat olleet erittäin hyvin päättäjien tiedossa, mutta niille ei ole korvaa loksautettu.
– Asukkaat Kumpulassa ovat todella pettyneitä. Meidän mielipiteittemme yli on kävelty mennen tullen.
– Mietimme täällä nyt kuumeisesti, mitä tehdä. Aloitamme asian juridisella selvityksellä. Onko kaupungin toiminta tässä operaatiossa ollut laillista. Emme voi tajuta miten alueen asumisviihtyvyys uhrataan vaivaisen viiden minuutin vuoksi. Melkoinen uhraus.
Agopovin mukaan Kumpulan asukkaiden pahin visio kaupunginhallituksen kannanoton jälkeen on se, että seuraavaksi päätetään ottaa käyttöön myös satamarata.