Porin jazzfestivaali esitteli tänä vuonna kiitettävästi suomalaista jazzia. Uusi taiteellinen johtokolmikko oli halunnut terävöittää Kirjurinluoto Arenan ohjelmistoa uusilla kotimaisilla kokoonpanoilla. Pori Jazzin pääestradilla Ricky-Tick Big Band, Jätkäjätkät, Husband sekä Teemu Viinikainen ja Panu Savolainen osoittivat suomalaisen jazzin voimaa ja kykyä uudistua sekä arvostaa jazzin ylintä olemusta, improvisointia.
Valinnat saivat yleisöltä varauksettoman suosion. Kitaristi Teemu Viinikainen soitti sunnuntaina ruotsalaisen Gustav Lundgrenin kvartetin solistina upean setin bebopin perinteitä kunnioittaen.
Toimitusjohtaja Katja Leppäkoski kertoi jazzfestivaalien yltäneen 60 000 myydyllä lipulla yleisötavoitteeseensa. Se on 4 000 lippua yli odotusten. Maksullisissa konserteissa sekä ilmaiskonserteissa kävi yhteensä 150 000 kävijää. Suurimman yksittäisen yleisömäärän keräsi Kirjurinluodolle Toton ja Melody Gardotin tähdittämä torstain konsertti, johon myytiin 18 000 lippua.
Useita loppuunmyytyjä konsertteja olivat muun muassa teatterin, Cafe Jazzin ja Suomalaisen klubin konsertit. Cafe Jazz onnistui Mikko Karjalaisen isännöimänä ylläpitämään mainiosti muusikoiden rakastamaa vahvaa jamiperinnettä. Jameissa soitettiin tauotta ilta illan jälkeen.
Ensi vuonna festivaalit järjestetään viikkoa aiemmin eli 9.-17. heinäkuuta. Tavoitteena on tällä tavalla saada kansainväliset tähdet paremmin haaviin. Festivaalien aikaistaminen viikolla on ollut taiteellisen johtajan Tuomas Kallion vuoden kestäneen pestin yksi keskeisimpiä tavoitteita. Kansainväliset jazztähdet liikkuvat Euroopassa kahdessa periodissa, alkukesästä ja elokuussa.
Taiteellinen johto aikoo myös aiempaa terävämmin teemoittaa Kirjurinluodon ulkoilmakonsertteja. Kitarapainotteinen sunnuntai sai tänä vuonna yleisöltä paljon kiitosta.