Bangladeshilaisen kehitysjärjestö BRAC:n kehittämän varhaiskasvatusmallin (Play Lab) on havaittu Cambridgen ja Columbian yliopistojen kaksivuotisessa tutkimuksessa tasaavan pikkulasten erilaisista lähtökohdista johtuvia kehityseroja.
BRAC:n lanseeraamat ”leikkilaboratoriot” tarjoavat 3–5-vuotiaille lapsille turvallisen tilan, jossa voi paitsi leikkiä, myös ikään kuin käydä esikoulua. Laboratoriossa lasten tiedolliset, kielelliset, fyysiset ja sosioemotionaaliset taidot kehittyvät. Oppitunnit ovat leikinomaisia ja opetus on sopeutettu paikallisiin olosuhteisiin. Opettajat ovat BRAC:n kouluttamia paikallisia nuoria naisia, joita ei kutsuta opettajiksi vaan leikinjohtajiksi.
Leikinjohtajien merkitystä ei voi liioitella. He eivät ole saaneet muodollista opettajankoulutusta, mutta he laativat itse opetussuunnitelman ja tarvittaessa improvisoivat. Kun koronapandemia alkoi, eikä leikkilaboratoriotiloihin enää päässyt, leikinjohtajat alkoivat pitää yhteyttä lapsiin puhelimilla.
He innovoivat etäopetusmekanismin, joka tarjoaa oppimismahdollisuuksia lapsille ja psykososiaalista tukea heidän huoltajilleen. Pashe Achhi -nimellä (suomeksi ”Vierelläsi”) kutsutussa menettelyssä 1 300 erityisesti koulutettua leikinjohtajaa keskusteli puhelimessa lasten ja heidän vanhempiensa kanssa viikoittain 20 minuuttia. Puhelinkeskusteluja käytiin 40 000 ennen kuin laboratoriot jälleen avattiin.